Mária Terézia
Ez ennyire egyszerű. Ha nyereséget szeretnénk elérni, akkor meg kell teremteni a megfelelő körülményeket, ki kell alakítani azokat a működő partnerségeket, amelyek elősegítik a folyamatos feljődést. Beruházás, gondoskodás, erőfeszítések, idő és energiaráfordítás. Ha ezeken végighaladunk akkor jöhet csak a szüret, a befektetéseink és fáradozásaink megtérülése. Ez fordítva nem megy! Csak káoszt eredményez és rengeteg pénzt „égetünk el” feleslegesen, ha nem rendelkezünk üzleti tervekkel.
Közhelyeket írtam le? Igen és mégsem.
Tanácsadói munkám során találkoztam olyan ügyféllel, aki pár havonta leváltotta a marketing ügynökséget, amellyel együtt dolgozott, csak azért, mert szembejött vele egy „csillogóbb” ajánlat. Mivel nem rendelkezett megfelelő adatokkal a vállalkozásával kapcsolatban, fogalma sem volt, hogy a neki adott pillanatban dolgozó ügynökség jó munkát végez-e vagy sem. Nem ez volt a döntésének az alapja, hanem spontán módon hozott döntést az együttműködés felbontásáról anélkül, hogy megvizsgálta volna az adatokat vagy elemzéseket végzett volna.
Van most neki működő marketingje, stratégiája? Nincs. Egyik partner érkezik a másik után, még a fonalat sem tudják felvenni, de már ott a következő „pazar” ajánlat és cég az ajtóban.
Lesz működő marketingje az adott cégnek valaha? Talán. Ha a cégvezető megáll egy pillanatra, elfogadja, hogy a működő marketinghez adatok kellenek, és hagyni kell kifutási időt is a marketing stratégia megvalósulásához, amely időintervallum nem egy-két hónapot ölel fel.
Ha összevissza kapkodunk a vállalkozásunkban sehova sem jutunk, csak pazaroljuk a pénzünket, a munkatársaink tudását, türelmét és folyamatosan csökkentjük azon partnerek számát, amelyek még hajlandóak lesznek velünk együttműködni a jövőben. (Hiszen kis ország vagyunk, a hírek – legyenek azok pozitívak vagy negatívak ránk nézve – pedig nagyon gyorsan terjednek a térben.)
Kisvállalati vezetőként azt hiszem nagyon nehéz lehet megállni, lassítani, venni egy nagy levegőt, és átgondolni, hogy mégis mifelé tartunk, tart a cégünk, de ez a mozzanat nélkülözhetetlen fontosságú lépés, ha építeni akarjuk a cégünket. Ilyenkor derülhet fény azokra a gócokra, amelyek beavatkozást igényelnek, amelyek gátolják a fejlődést, a növekedést. Ezeken nem szabad folyamatosan átrohanni, mert maguktól nem oldódnak meg, és akkorára is nőhetnek, hogy extrém esetben a cég bukásához vezethetnek.
Megfelelő tervezéssel, irányítással, időnkénti belső audittal (megállással, elemzéssel, átgondolással) ezek a bukkanók, problémapontok menedzselhetőek, megszünthetőek, a belőlük levont tanulságok pedig elősegítik a cég haladását.