fbpx

Könyvelőkkel beszélgettem

Az én szakterületem nagyban összefolyik a könyvelők munkájával, így kíváncsi voltam rá, hogy a pénzügyi szakemberek hogyan vélekednek az ideális és a nehezen kezelhető ügyfelekről. Melyek azok a kritériumok, jellemzők, amelyek segítik a munkájukat és mely tényezők hátráltatják a könyvelő-partner kapcsolatot.

Az egyik közösségi média csoportban kértem jelentkezőket, akik szívesen megosztanák velem a gondolataikat, tapasztalataikat. Több szakember is jelentkezett a felkérésemre.

Kezdjük az ideális ügyfelekkel. Kik ők? Mi jellemző rájuk?

✅ Rendszeres és precíz dokumentáció. Az ideális ügyfél gondosan és rendszeresen rögzíti az összes tranzakciót, számlát és pénzügyi dokumentumot. A pontos és időben beküldött dokumentáció segít minimalizálni a hibákat és az adózási problémákat.

✅ Ez az ügyfél aktívan kommunikál könyvelőjével, és időben értesíti őt a pénzügyi tranzakciók és események változásairól. Ez lehetővé teszi a könyvelő számára, hogy gyorsan reagáljon az eseményekre és megfelelően tervezze meg a könyvelési tevékenységeket.

✅ Az ideális ügyfél tisztában van az aktuális adózási és pénzügyi előírásokkal, és igyekszik megfelelni ezeknek a követelményeknek. Ez segíthet elkerülni büntetéseket és adóproblémákat.

✅ Hosszú távú partnerség. Az ideális ügyfél hosszú távú partnerségként tekint könyvelőjére, és hajlandó együttműködni vele a vállalkozásának hosszú távú pénzügyi egészsége érdekében.

✅ Proaktivitás. Az ideális ügyfél proaktívan keresi a könyvelőjét a pénzügyi tanácsadás és tervezés céljából, és igénybe veszi az ő szakértelmét a pénzügyi döntések meghozatalához.

Ezzel szemben milyen tapasztalatokkal „gazdagodtak” az elmúlt években a könyvelő kollégák?

😮 Az ügyfelek (kkv-k) nagy többsége nem érti, hogy a jó kapcsolat a könyvelővel és a pontosság nemcsak a könyvelő érdeke, hanem magáé az ügyfélé is.

Ha a könyvelő időben kapja meg a dokumentumokat és a céggel kapcsolatos információkat, akkor úgy tudja elvégezni a munkáját, hogy az a cég eredményeit, fejlődési kilátásait növelik. (pl.: hitelképesség növelése)

Néha az az érzés is megjelenik a könyvelő kollégákban, hogy nem csak arról van szó, hogy a cégvezetők nem értik a konzekvens dokumentáció fontosságát, de nem is akarják megérteni, befogadni a pénzügyi oldalról érkező tanácsokat, javaslatokat.
😮 Addig a pontig, amíg nincs szankció, nem érdekli őket a könyvelés és a vele járó munka.

Sajnos nem igazán lepett meg az, amit hallottam. Az adminisztráció, a számlák, szerződések, ajánlatok, egyéb, a céggel kapcsolatos dokumentumok kezelése nagy mértékben háttérbe szorul addig a pontig, amikor a vállalkozás kap egy NAV vagy egyéb ellenőrzést, és akkor kell kapkodni, előkeríteni a megfelelő dokumentációs anyagokat.

❗ ❗ ❗ Pedig lehet ezt profi módon is csinálni, nem is kell hozzá nagy erőfeszítés, csak egy jó asszisztens, és egy átgondolt dokumentációs folyamat.